2015. szeptember 28., hétfő

Miért van rendben szerintem, ha úgy érzed, az a legjobb, ahogyan te csinálod?



Írta: Mandi Ehman, a Life Your Way bloggere, ötgyermekes anya

Mivel sokat beszélek a tiszteletteljes párbeszédről, mások mondanivalójának értő meghallgatásáról és a középútról, meglepő lehet ennek a bejegyzésnek a címe.
Hadd magyarázzam meg: úgy gondolom, rendben van, ha hiszel abban, hogy a te családodnak azok a legjobb döntések, amelyeket meghozol, és az a legjobb módja a dolgok kezelésének, ahogyan te csinálod.
Valójában nem is csak rendben van, szerintem jó, ha így van.
Nagy belső békét és magabiztosságot adhat, ha biztos vagy a döntéseidben. És bár értékesnek tartom mások véleményének meghallgatását, azt, ha tanácsot kérünk és nyitottak vagyunk, van egy olyan pont, ahol rendben van, ha magadra hallgatsz és felvállalod a döntésedet.
Nekem például minden lányom szívesebben aludt hason fekve kisbabaként. Mivel refluxosak voltak, állandóan a hason altatásról olvastam. Az utánajárásom alapján – és miután mindegyiküknél láthattam, hogyan nyelik félre a bukásukat hanyatt fekve – úgy döntöttem, a hirtelen csecsemőhalál (SIDS) kockázatát más tényezők is növelik, és a hason altatás és a hirtelen csecsemőhalál előfordulásának együttmozgása (korrelációja) nem egyenlő az ok-okozati viszonnyal. Úgyhogy hagytuk őket hason aludni. Tisztában vagyok a kockázatokkal, és úgy döntöttem, hogy a mi helyzetünkben és az elolvasott kutatási eredmények fényében el tudom fogadni a hason alvást.
De ez nem azt jelenti, hogy szerintem neked is hagynod kellene, hogy a kisbabád hason aludjon. Sőt, igazából szerintem ne hagyd, kivéve, ha annyira kibékültél ezzel a döntéseddel, hogy ha esetleg megtörténik az elképzelhetetlen, nem fogod magadat vádolni miatta.
És pont erre akarok kilyukadni: pontosan azért tudlak abban támogatni, hogy az enyémmel ellentétes döntést hozz, mert ki vagyok békülve a saját döntésemmel.
Bár már hónapok óta pihent a jegyzeteim között ennek a bejegyzésnek a címe, gondolataim tényleges leírásához végül az adott inspirációt, amikor egy este a végére értem Brene Brown „Daring Greatly” című könyvének. Az utolsó fejezetben, a szívünkből fakadó nevelés kapcsán ezt hangsúlyozza újra és újra:
„ez arra tanított, hogy amikor önigazolok, az annyit tesz, félek. Arra való, hogy felfújjam és megvédjem magam olyan helyzetekben, amikor attól tartok, hogy hibázok, feldühítek valakit vagy megszégyenülök… „
„Amikor jól érezzük magunkat a meghozott döntéseinkkel, és amikor egy értékekkel és méltányossággal telített helyről kapcsolódunk a körülöttünk lévő világhoz, nem pedig egy ezekben hiányt szenvedő pontból, akkor nem érezzük szükségét annak, hogy bíráljunk másokat és támadóan lépjünk fel…”
„A munkámból azt tanultam meg, hogy a világon milliónyi módon lehet valaki csodálatos, elkötelezett szülő, és ezen módok közül néhány biztosan ütközik azzal, amit én személyesen a nevelésről gondolok…”
„A nagy merészség abban áll, hogy keressük a saját utunkat, és tiszteletben tartjuk azt is, hogyan néz ki ez a keresés másoknál.”
Ez annyira igaz. Ha bizonytalan lennék a kisbabáim hason altatásával kapcsolatos döntésemben, te pedig elkezdenéd azt taglalni, hogy a te babád miért alszik kizárólag hanyatt (vagy oldalt fekve, vagy bármi is legyen a legfrissebb ajánlás), jó eséllyel bűntudatom lenne, és úgy érezném, meg kell védenem a döntésemet. Ehelyett viszont megnyugvást és magabiztosságot találok a döntésemben, és nincs szükségem arra, hogy érveljek vagy meggyőzzelek téged.
Ehhez hasonlóan: biztos vagyok abban, a családom számára a legjobb választás, hogy hajlandó vagyok a konyhai feladatokat valamelyest leegyszerűsíteni (például hogy mirelit sült krumpli a köret). Kipróbáltam, milyen, ha mindent friss alapanyagból, félkész- és készételek felhasználása nélkül készítek, és nem teremtett építő közeget a családomnak, mert túl soknak bizonyult. De ha te mindent friss alapanyagból készítesz, félkész- és készételek felhasználása nélkül, veled örülök! Szerintem ez fantasztikus, és egészen addig, amíg te nem bántóan adod elő felém a saját álláspontodat, nem érzem szükségét, hogy megvédjem a döntésemet vagy összehasonlítsam, melyikünk mire szánja az idejét. Ha bűntudatom lenne a mélyhűtőből származó sült krumpli miatt, akkor azért egészen másképp reagálnék.
Az otthon oktatás az állami vagy magániskolákkal szemben, hogy milyen könyveket olvasnak vagy nem olvasnak a gyerekeim, hogy mennyi szabadságot és felelősséget ruházunk rájuk, hogy otthon dolgozunk-e vagy házon kívül… és így tovább. Minél biztosabb vagyok a döntésemben, annál kevésbé érzem szükségét, hogy megvédjem a döntésemet, vagy meggyőzzelek téged arról, hogy nekem van igazam.
Azért tisztázzuk: még mindig sok olyan dolog van, amiben elveszve érzem magam. Ilyen például Jackson alvása (ő a kétéves legkisebb gyerek – a ford.), válogatós gyerekek (és most nehogy ráfogjátok a mirelit sült krumplira – hú!), a külön idő egy-egy gyerekemmel, a kamaszkor kezelése stb. Menet közben sok kiforrja magát ezek közül.
De az anyák közti háborúskodás nagy része elkerülhető lenne, ha mindannyian biztosabbak lennénk saját döntéseinkben, ha jobban a magunkénak éreznénk a döntéseinket, és közben nem aggódnánk annyit amiatt, hogy mások mit csinálnak!
Forrás: http://lifeyourway.net/why-its-okay-to-believe-your-way-is-the-best-way/?m
 A szerző családja innen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése